Lär dig varva ner efter träningen

Att träna är ett vardagligt måste för många eftersom det frigör lyckohormoner, kan motverka stress och såklart även gör att man kan vidhålla en god hälsa längre. 

Men lika viktigt som det är att du tar dig tiden att träna är det också viktigt att du prioriterar återhämtning och även lär dig att varva ner efter träningen. Det är viktigt att dina muskler får tid på sig att slappna av eftersom intensiv träning annars kan bidra till hälsorisker. Slitna muskler och leder är till exempel vanligt förekommande.

Hitta en bra form av avkoppling

Alla föredrar lite olika typer av avkoppling beroende på personligt intresse, hur man bor och hur ens familjesituation ser ut. Kanske du prioriterar att ta ett långt bad där du kan göra en lermask och använda din epilator för att få lena ben till gymmet. Men kanske du istället har en stor passion för matlagning och avkoppling för dig är att laga till en riktig kalasmåltid efter ett intensivt träningspass. Konsten att hitta tid för att varva ner efter träningen är att hitta en form av avkoppling som du tycker om.

Ät efter hur mycket du tränar

För att dina muskler ska kunna återhämta sig efter träningen är det också viktigt att du äter rätt. Tränar du intensivt så är det viktigt att du också äter mer eftersom du gör av med fler kalorier under passet. Att återhämta sig med ett minus på kaloriintaget kommer därför istället bryta ner dina muskler och passet på gymmet kan därmed få negativ effekt istället.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *